Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.04.2011 22:13 - ИНТЕРАКЦИЯ НА КОГНИТИВНИТЕ СТРУКТУРИ И ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО МОДЕЛ ЗА АДАПТАЦИЯ И ПЛАВЕН ПРЕХОД ОТ ПОДГОТВИТЕЛЕН КЛАС В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Автор: krivoshapkova Категория: Технологии   
Прочетен: 7695 Коментари: 8 Гласове:
12



ИНТЕРАКЦИЯ НА КОГНИТИВНИТЕ СТРУКТУРИ И ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО МОДЕЛ ЗА АДАПТАЦИЯ И ПЛАВЕН ПРЕХОД ОТ ПОДГОТВИТЕЛЕН КЛАС В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ Марияна Манолова Кривошапкова Нина Петрова Йовчева НУ „ Св. Климент Охридски” гр. Чирпан
  Докладът е публикуван в сборник с доклади от ІV Национална конференция по предучилищно възпитание , организирана от на МОМН и РИО - Стара загора         Докладът представя организационната форма Morgenkreis  и метода Freiarbeit като варианти на педагогическо взаимодействие в процеса на обучение в подготвителен клас. Представени са стратегии за формиране на поведенчески модели и емпатия у децата.       Тенденцията на задължително обхващане на 5-6 годишните деца в предучилищни групи или подготвителни класове изисква адекватно планиране на учебно- възпитателния процес така, че в края на подготвителния за училище период децата да притежават изградени навици, позитивни нагласи към учебния процес и социални умения за работа в колектив.  „ Подготовката на детето за училище се свързва основно с усвояването на знания за обекти и явления от околната среда и способи за взаимодействие в нея. Опитът, придобит от детето при взаимодействието му с обкръжението, е материална основа за формиране през периода на доучилищна възраст на познавателните способности и задоволяване на познавателната детска активност, които са структурообразуващи познавателната готовност на детето за училищно обучение.” / 1; 7/  При формирането на личността и нейния облик се наблюдават два основни етапа на развитие: емоционално- волеви – дейността е продиктувана от емоционален дискомфорт или комфорт; и етап на логическо – обоснованите действия. Вторият се характеризира с умението за овладяване на емоциите и включването им в мисловните механизми като катализатор за постигането на полезен краен резултат. Тези механизми включват и овладяването, катализирането и регулирането на емоциите, в следствие на логически съждения. Личността, формирана през втория етап, притежава алгоритми за собственото си позициониране в околната действителност, за самоизграждане и усъвършенстване при реализация на целите, притежава емпатийни характеристики, което я прави адекватна при взаимоотношенията с другите. Началото на личностното изграждане се поставя в предучилищна възраст. Това е времето на формиране на познавателни структури и възпитание на емоциите.    Педагогическата стратегия за работа с деца в подготвителен клас се изразява в три направления: ·         процес на учебно- възпитателна интеракция; ·         работа с родителите; ·         отношения на взаимосъдействие с началното училище.   В предучилищна възраст учебно- възпитателната интеракция се осъществява предимно чрез вплитането в учебната дейност на интерактивни методи и такива организационни форми на работа, които да превърнат процеса на обучение в естествена мотивационна среда. В предучилищна възраст децата получават знания в следните образователни направления:Български език и литература, Математика, Природен свят, Социален свят, Игрова култура, Музика, Изобразително изкуство, Конструктивно-технически и битови дейности, Физическа култура.    Класно- урочната организационна система е неподходяща за учебна дейност при 5-6 годишните деца. Формирането на умения и усвояването на знания в тази възраст трябва да е естествен и плавен процес. Наред с включването на интерактивни методи в обучението по различните образователни направления предлагаме два варианта за организация на учебния процес по методиката на Мария Монтесори : Morgenkreis ( Утринен кръг) и   Freiarbeit ( Свободна работа).  Утринният кръг (Morgenkreis) дава възможност за поставяне на основни акценти за работа през деня, за включване на децата в активно отношение по организацията на дейността, събеседване и съпреживяване по важни за тях теми, философстване с деца.  Философстването с деца като елемент от процеса на формиране на детските концепти за заобикалящата действителност и инструментариум при изграждането на личностен поведенчески модел е стратегия, чиито основи поставя  Матю Липман, професор по философия  в Института за развитие на детската философия в Монклер, Ню Джърси. Основната му цел е да помогне на децата да мислят ясно, да обосновават собствени тези, чрез използването на логически аргументи./2//3//4/ В утринния кръг децата са разположени кръгово, учителят е част от групата- равностоен партньор. Това е времето, когато учениците могат да споделят видяно, чуто, научено; да планират сами дейността си за деня; да обсъдят казус и да определят модели на поведение в ситуации. Учителят  регулира разговора имплицитно. Насочва  споделянето към приемане на решения. Актуализира правила за работа в група. Мотивира учениците и поставя чрез загадка, игра, изобразителна или конструктивно- техническа дейност темата за деня.    Друг метод с добър организационен фактор е свободната работа (Freiarbeit). При този метод се дава възможност новото знание да се усвои чрез включване на всички когнитивни механизми. В предучилищна възраст  водеща роля в хода на обучението има потребността от дейност, която да прово­кира регулирането на възприятията в съответствие с поставената задача. Преминавайки през изграждането на психологическите категории: навик (техника на дейността), умения (методика на дейността) и привичка (потребността да се упраж­нява навик и умение), децата се подготвят за етапния процес на обуче­нието: овладяване на знания; формиране на умения; практическо приложе­ние, реализиране на наученото (разбиране). При свободната работа този процес се изразява в разпределението на дейността по станции, следвайки етапите:  
Актуализиране
рефлексия 

Семантизиране на знанията
Конструиране на система
от знания и умения 
  
 Вариативност
можене
  
Трансфер на знанията
моделиране
вариативност
   Процесът на познание на околния свят у децата е преди всичко изучаване на сен­зорните еталони, развитие на усещанията и възприятията. Характерна особеност на последните е ярката им емоционалност. Възприятията са в зависимост спрямо вни­манието, което се отличава с неопределеност и неустойчивост. Децата бързо се раз­сейват.Възприятието е избирателно и ограничено във времето и пространството.Често де­цата не успяват да подредят и превърнат в представи наблюдавания динамичен за­обикалящ ги свят.Възприятията до голяма степен са свързани с практическата дейност и натрупвайки познания, детето разширява кръгът на представите си.    При свободната работа-Freiarbeit: ·         станциите не са задължителни, децата могат избирателно да работят.; ·         подреждането на станциите зависи от поставената дидактическа цел; ·         дава се възможност за самостоятелна или екипна работа; ·         на всяка станция има знаци или рубрики за помощ- възможност за работа с грешките и активиране на саморефлексията; ·         Puffastationen- ъгъл с интересни факти по темата за тези, които са приключили работа ·         ключ-възможност за проверка самостоятелно или в пленум;   Емоциите и чувствата на децата в предучилищна възраст  са спонтанни, силно изразени външно и трудно се подчиняват на самоконтрол. Речникът е в процес на формиране и обогатяване. Въображението е богато, мисленето е нагледно – образно и конк­ретно. Паметта има избирателен характер – детето запомня това, което му е инте­ресно. Паметта е на асоциативно – логическо ниво – в процес на изграждане на ме­тодика за формирането на умения за анализ; за конкретизиране и обосноваване на цел; за формулиране на изводи. Свободната работа като метод дава възможност една учебна тема да бъде разгледана и усвоена чрез различни аспекти за формиране на понятийните структури. Наред с различните форми на организация и прилагането на интерактивната методика в предучилищното обучение важно място заемат подходите за формиране на емоционална интелигентност. В учебно- възпитателния процес прилагаме следните игри: 1.      Игра “ Кой съм аз “: представяне на всяко дете пред групата / как се казва, кога и къде е родено, къде живее, как се казват мама, татко, баба, дядо, има ли брат или сестра, как се казват те , любими занимания , мечти и др./. 2.      Игра “ Три хубави неща “: всяко дете има за задача да открие и каже три хубави неща за друго дете от групата / чрез жребий /; играта продължава докато всяко дете изкаже мнение за останалите деца в групата . 3.      Игра “ Приятелски съвет “: при възникване на проблемна ситуация, спорен въпрос, се свиква приятелски съвет; всички деца се нареждат в кръг и разискват ситуацията; съветът завършва с извод и с поздрав - обещание, избран от групата       / например “Един за всички, всички за един!”, “Приятел в нужда се познава!” и       други /. 4.      Игра “Красиво табло”: на него се отбелязват  “красивите” постъпки и проявите, с които децата от групата могат да се гордеят.  Отношенията на взаимосъдействие с началното училище и родителите са от особено значение за осъществяване на плавния преход между предучилищна подготвителна група/клас в първи клас. Подходящ начин за реализирането му са тематичните тържества, състезания и съвместни прояви. Например : ·         Състезание „ Заедно учим , заедно играем”- деца и родители заедно рисуват, съчиняват, моделират, музицират и се състезават в различни конструктивно- технически дейности. ·         Състезание „ Здравословно и вкусно” – деца от подготвителен клас, ученици от І клас и техните родители се надпреварват отборно в тематично състезание за формиране на поведенчески модели за здравословно хранене, двигателен режим и усвояване на знания за видовете храни.       Подготовката за училище е важен етап от съзряването на детето. Това е времето за формиране на нагласи и мотивация за работа в училищна среда. Период, в който детето осъзнава значимостта на положения от него труд и отговорността за извършените действия.Индивидуалният подходпредоставя условия на детския учител да разполага с необходимото време, за да се фокусира върху индивидуалното общуване с всяко дете в групата. Това, което смятаме за подходящо е изработването на индивидуален албум- портфолио от самите деца, който всяко дете  попълва самостоятелно, по свой избор, съобразявайки се с поставената тема от образователното направление, но интерпретирайки я по свой начин. Така се постига интеграция на знанието и се формират умения за оценка и наблюдение. Предлагаме интеракция на обучението по образователните направления, чрез планиране на дейностите в единен модул по дадена тема. Съобразявайки се с поставените цели, учителят може да планира обучението по дни или седмици, съобразно предвидените понятия, които ще се формират за този период. Обучението може да протече като седмица на изкуството, седмица на книжките, седмица на музиката ..или ден на ритъма, ден на буквите, ден на математическите загадки.           Идеите за разнообразяване на работата с децата са безкрайни, както безкрайни са творческите способности и въображението на учителя. Това, което неизменно трябва да присъства в българското училище, особено за децата от предучилищна и начална училищна възраст, са игрите и творческите дейности. Обучение, което се опира на играта, на самостоятелните действия с предметите, с техните модели и изображения, спомага за развитието на мисленето, без да натоварва детската памет. Днешният учител трябва да забрави методите, опиращи се на усвояването и повтарянето, а да търси такива, които ще карат детето да търси и открива, да бъде активно и да претворява своя опит в дейности. Защото много по – важно от самите знания е как детето умее да ги използва и прилага при решаване на едни или други задачи. Колкото повече дейности извършва детето, колкото повече сетива включва при възприемане и опознаване на заобикалящия го свят, толкова по – лесно и бързо ще открие и развие своите способности. А когато детето види, че е способно и можещо, когато почувства гордост и вяра в себе си, то ще бъде и по – успешно в своята учебна дейност.     Използвана литература:   1.       Галчева К, Галчева – Стоицова М., Синергетичният подход в подготовката на            детето за училище, Съвременни тенденции в предучилищното възпитание,            Община Сандански, 2007. 2.      Michalik K., Philosofieren mit Kindern im Sachunterricht, Обучение и възпитние, Веда Словена – ЖГ, С., 2004. 3.      Schreier H., The movement of children’s philosophy: promises,problems,approaches, Обучение и възпитание, Веда – Словена- ЖГ, С. 2004. 4.      http://philosophicalcounseling.hit.bg/phil_deca.htm  



Гласувай:
12



Следващ постинг
Предишен постинг

1. anivals - Много е полезно за един бъдещ учител ...
15.04.2011 22:51
Много е полезно за един бъдещ учител - благодаря! :)
цитирай
2. krivoshapkova - И аз благодаря, че ме посети.
16.04.2011 08:20
Ако имаш въпроси относно педагогическата практика, обаждай се. Поздрав!
цитирай
3. screamsinbulgaria - В България...
19.04.2011 17:33
...в повече от половината училища и т.н, образователни институции това описание тук е неприложимо. Това е като онези книги в които се обеснява как да забогатееш. Всичко ясно обясненоно, точка по точка, но за защо тогава човечестовото тъне все още в бедност и глад. Сами си дайте сметка за какво става дума. Самият казус е изведен като тоерия от науката философия. Накратко, всичко казано е познато, но обяснено с академични думи.
Единствено в точните науки, всичко е ясно. Тука просто теорията е кристално вярна единствено в умувете на някой човек, а реалността да се случи или да е вярно.... едва в един до няколко процента от случаите.
цитирай
4. krivoshapkova - Напротив,screamsinbulgaria,
19.04.2011 19:56
всичко, описано в статията, е приложимо. Във всичките си публикации се позовавам на личния опит и изследване на предложеното. С една дума- изпробвала съм го в практиката и съм се уверила , че има ефект и е добър методически похват.
Ако методите, за които говорим , не се прилагат в повечето български училища ,то причината е в умението или неумението на колегите...или (за съжаление) в инертността на българския учител.
Но аз имам честта и щастието да познавам и много колеги, които са прекрасни професионалисти.
цитирай
5. screamsinbulgaria - Не съм съгласен, защото...
20.04.2011 07:54
...защото съм типичен бг темерут и грам мозък неискам да хвана от друг българин....
....по - добре да погледнем към Дания! Може да има нещо съмнително там, но учителите маи не се опитват да си правят психо експерименти с учениците. Чудо! Образователната им система е най - добрата!
Поздрави ! Не смятам да следя нататък темата, излишно е....
цитирай
6. krivoshapkova - :))))
20.04.2011 09:50
Поздрав!
цитирай
7. razkazvachka - философстването с деца -
28.04.2011 09:39
имах преди курсове по английски - в началото на 1990те - на най-малките ми бе най-лесно да преструктурирам съзнанието - те мислеха и участваха, а после записвахме правилата...
претовареното съзнание на възрастния не ме пускаше, докато не му намерихме цаката - натоварихме първия месец с много думи и много граматика, в края на месеца имаше дълга почивка - навън сред цъфналите градини, а после - изненада, следващата точка им бе незабележителна по трудност - и те останаха до края, но така и не посмях да философствам с тях за езиците...
цитирай
8. krivoshapkova - :))))
28.04.2011 12:31
Е, имаш достатъчно материал за изследване. А всяко изследване ( ние си го знаем това) води до апробиране на метод ,подход ...и до нови идеи. Ако ти се работи, Разказвачке мила, в тази посока , свирни. Ние сме в позиция " Винаги готов!" :)))))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krivoshapkova
Категория: Технологии
Прочетен: 406228
Постинги: 115
Коментари: 458
Гласове: 8170